Ny lag om telefonförsäljning dröjer

Jag är riktigt irriterad över att den nya lagen om telefonförsäljning dröjer. Och riktigt irriterad på Alliansen som har svängt i frågan.

Frö till lagförslaget, som övrigt finns, togs 2012. Det är ganska enkelt. För att ett avtal skall gälla över telefon så ska avtalet konfirmeras skriftligen. En försäljare ringer Asta och säljer en burk piller. För att avtal ska gälla så skickas ett skriftligt avtal till Asta som skriver under och skickar tillbaka avtalet. Först då finns det ett bindande avtal. Jag tycker att det är rimligt med tanke på den mängd oseriösa försäljare och bolag som finns idag.

Svenskt näringsliv sågar förslaget och menar att det är ett hot mot seriösa bolag. Jag tar mig för pannan. Om ett bolag är seriöst och säljer saker över telefon så förväntar jag mig att kunden upplever det samma. Det vill säga tycker att det är ett bra deal och skriver under avtalet och skickar tillbaka avtalet. Jag menar om jag erbjudes ett bra erbjudande så skriver jag gladligen under. Om erbjudandet inte är så bra så skriver jag inte under.

Mängd problem som finns idag med oseriösa försäljare ska inte få fortsätta. Det skapas en hel del problem. Detta måste få ett slut.

Jag är riktigt arg på Alliansen som flaggar för att de kanske röstar emot förslaget efter påtryckningar från näringslivet. Riktigt svagt.

Måtte förslaget komma upp till behandling och röstas igenom så att man slipper sitta i timmar i telefon för att hjälpa sin gamla mamma som tror gott om folk som ringer och ingår dåliga avtal om telefon och annat.

Det här inlägget postades i Tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

